Ludens.cz

Mladý podnikatel zachraňuje firmy, které mají zaměstnance na home office. Pomůže jim online teambuilding

Jakub Vondrášek je lektor zážitkových a vzdělávacích kurzů, které jsou většinou zasazeny do přírodní kulisy. Tak jako i na spoustu dalších, tak i na něj dopadla vládní omezení a on tak musel přetvořit nabídku svých kurzů. Vznikl online teambuilding. Jak takový virtuální workshop probíhá a kde dělají firmy chyby při online komunikaci se dočtete v našem rozhovoru. 

Když slyším teambuilding, představím si les a běhání v teniskách. Jak lze takovou věc propojit s online světem?

Les, tenisky, alkohol, to jsou bohužel mýty, které si všichni s teambuildingem spojují, ale u kvalitních a profesionálních programů se bez nich obejdeme. Jak už sám název teambuilding napovídá, jedná se o stavbu týmu, budování jeho struktury a vazeb. My jsme les vyměnili za webkamery a tenisky za sdílené dokumenty. Řízením skupinové diskuse a modelovými situacemi tak rozvíjíme měkké ale i tvrdé dovednosti všech účastníků.


PŘEČTĚTE SI: 5 nejčastějších chyb při videohovoru a videokonferenci


Jak vás napadlo začít vytvářet týmy skrze webkamery?

Do online světa se dnes přesouvá skoro všechno a kdyby se člověk mohl těch jedniček a nul i najíst, tak už se do reality asi nevrací. Ani nám v Ludens.cz technologie nikdy nebyly cizí, takže bylo asi jen otázkou času kdy něco takového vznikne. Události posledních dní nás však nakoply kupředu. Mnoho pracovníků dnes musí zůstat doma a firemní komunikace probíhá pouze virtuálně. Začali jsme si všímat, že lidé se videokonferencí bojí. Když už se do ní pustí, tak tok informací velmi drhne a některé se dokonce ztrácí.

Pro koho je tedy váš teambuilding určený?

Momentálně máme dva moduly. Ten první je určen pro firmy, které doposud virtuálně moc nepracovaly a nyní mají spoustu svých zaměstnanců na home office. V tomto modulu účastníky učíme, jak efektivně vést video konference, jak pracovat s dokumenty, aby byly přístupné odkudkoliv a kdykoliv. Dále trénujeme zadávání úkolů skupině i jednotlivcům, sdílení dat a společnou práci na dokumentech v reálném čase. Tento modul je také velmi vhodný pro učitele, kteří nyní musí zadávat a kontrolovat učivo na dálku.
Druhý modul je určen pro ty, kteří už s online nástroji pro komunikaci a sdílení dat umí alespoň trochu zacházet. Tento workshop je zaměřený více na soft skills. Účastníky učíme, jak správně nastavit pravidla pro online konferenci tak, aby virtuální komunikace a spolupráce byla hladká a přirozená. Na modelových situacích trénujeme jak společně a efektivně řešit komplexní úkoly.

Proč by měly firmy věnovat pozornost budování virtuálního týmu?

Práce na dálku v nás může vyvolat pocity izolace. Zaměstnanci jsou často nuceni trávit mnoho hodin sledováním obrazovky a jejich pozornost se tak může rychle ztrácet. V běžné kanceláři se potkají s ostatními kolegy u automatu na kávu, prohodí pár slov, přijdou na jiné myšlenky a jejich mozek si na chvíli odpočine. Při home office se lidský kontakt blíží nule. Pokud čekáte, než se vám uvaří voda v rychlovarné konvici ve vaší kuchyni, tak se stále soustředíte na rozpracovaný úkol. Můžete se tak dostat do slepé uličky, ze které se špatně vrací. Teambuildingové aktivity také účastníkům vrátí pocit sounáležitosti. Zároveň se zlepší skupinová komunikace a členové týmu se naučí vzájemně se podporovat i v běžném pracovním procesu.

Píšete, že je důležitý lidský kontakt. Ten je v současné době značně omezený. Dá se s tím nějak vyrovnat?

Ano, lidský kontakt se dá udržet i ve virtuálním světe. To, co dělá lidský kontakt tak jedinečným jsou emoce. Dnešní stroje už dokážou poměrně dobře komunikovat s člověkem, například prostřednictvím takzvaných chatbotů.  Emoční reakce jim ovšem stále nejdou, a přitom to je to, co člověk v komunikaci potřebuje nejvíce. Je proto dobré do komunikace zařadit i takzvané small talks, které vyladí emoční bilanci a pracovní jednání je pak mnohem snadnější.
Emoce jsou důležité také při předávání informací. Různé věty totiž můžou být různě vyloženy podle toho, jak se cítí ten, kdo je vysílá a ten, kdo je přijímá. Pokud emoce od komunikace odfiltrujeme, může to vést k fatálním nedorozuměním. Naštěstí tvůrci moderních komunikačních nástrojů na to mysleli a emoce do této technologie přidali. Během rozhovoru si tak můžeme vidět do tváře skrze webkameru a do textové zprávy můžeme přidat smajlíka.

Jakých chyb se firmy nejčastěji dopouští při online komunikaci?

To záleží především na zkušenosti firmy s online prostorem. Začátečníci se často bojí s video konferencemi vůbec začít. Zprvu to může být sice trochu nepříjemné a nepřirozené, ale pokud se k těmto nástrojům postavíte čelem, můžou se stát opravdu velkým pomocníkem.
Zkušenější společnosti pak často chybují v tom, že nerozlišují jednotlivé komunikační nástroje. Přitom každý se hodí na něco jiného. Například skupinový chat se výborně hodí na brainstorming. U psané zprávy má totiž uživatel dostatek času na to jasně formulovat své myšlenky. Všechny zprávy jsou navíc rovnou uloženy, takže se k nim můžeme jednoduše vrátit. Na druhou stranu videohovor je užitečný, když potřebuji něco probrat s větší skupinou lidí. Má velkou výhodu při předávání informací a instrukcí, kdy mám okamžitou zpětnou vazbu o tom, zda všichni vše dostatečně pochopili. Důležité je také zaměstnance informovat o dění ve firmě. Pracovníci tak vidí pokrok, ke kterému sami přispěli, a pomáhá je to motivovat. Pocit smysluplnosti práce je hnacím motorem každého pracovního týmu.

Chcete se také zlepšit v online komunikaci? Prohlédněte si nabídku na Ludens.cz

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *